Langkau ke kandungan utama

Sejarah : Sejarah Ringkas Sistem Pendidikan Sebelum Penjajahan

 


SISTEM PENDIDIKAN SEBELUM KEDATANGAN BRITISH (sebelum 1824)

- Pendidikan tidak ditekankan secara formal

- Lebih menumpukan kepada pendidikan agama di sekolah² pondok

- Teks pengajaran lebih merujuk Al-Quran

- Tenaga Pengajar terdiri daripada golongan agama iaitu para ulama dan tokoh² agama

SISTEM DAN STRUKTUR PENDIDIKAN SEMASA PENJAJAHAN BRITISH     (1786-1941)

Terdapat 2 peringkat struktur pendidikan

                1.             Tempoh pertama 1786-1941

                2.             Tempoh kedua 1946-1957

Tempoh Pertama 1786-1941

- Berlakunya perkembangan sekolah pelbagai kaum sekolah Melayu,  Cina dan Tamil

- Lebih berorientasikan kepada negara asal seperti China dan India.

Sistem Pendidikan Sekolah Melayu

- Matapelajaran lebih kepada 3M iaitu membaca, menulis dan mengira

- Tahap pendidikan hanya dari darjah I hingga tamat darjah IV

- Hanya sebilangan kecil pelajar berpeluang melanjutkan pelajaran ke Malay School Class & melanjutkan pelajaran ke sekolah Inggeris

Sistem Pendidikan Sekolah Cina

- Kurikulum yang diajar berorientasikan kepada sistem negara China

- Sekolah Cina yang pertama didirikan oleh Persatuan Mubaligh London di negeri Melaka pada tahun 1815

- Tahap pendidikan terhad kepada peringkat rendah sahaja

Sistem Pendidikan Sekolah Tamil

- Kumpulan² mubaligh kristian banyak memberi sumbangan kepada perkembangan formal dalam bahasa Tamil

- Kurikulum di sekolah Tamil berorientasikan pendidikan di India

- Buku² dan tenaga pengajar dibawa dari Sri Lanka dan India

- Tahap pendidikan terhad kepada peringkat rendah sahaja

Sistem Pendidikan Sekolah Inggeris

- Bahasa penghantar Inggeris sepenuhnya

- Negeri² Selat & negeri Melayu Bersekutu

i. Sekolah Inggeris oleh persatuan pendakwah Kristian

ii. Sekolah Inggeris Kerajaan                             

iii. Sekolah Inggeris persenderian

-Hanya 1930 membenarkan anak² Melayu memasuki sekolah Inggeris

Sistem Pendidikan Sekolah Inggeris

Ciri sekolah Inggeris:

i.Murid² yg belajar terdiri dari pelbagai kaum, kecuali Malay College

ii.Bahasa penghantar ialah Bahasa Inggeris

iii. Sekolah Inggeris dibina di bandar;Jadi, hanya yg tinggal di bandar & berkemampuaan membayar yuran berpeluang belajar di sekolah²)

Sistem Pendidikan Sekolah Inggeris

 Sekolah seperti di England dgn 3 peringkat

i.Kelas bawah 1, 2 dan Darjah 1

ii.Rendah pertengahan dari darjah 2 hingga 5

iii.Menengah dari darjah 6 hingga Kelas sijil Sekolah

 (School Certificate)

Sekolah Agama Madrasah

- Sekolah Inggeris & sekolah  Melayu dianggap sbg penyebar ideologi sekularisme yg bertentangan dgn nilai konservatif fundamentalisme

- Kaum Muda membina sekolah Agama Madrasah yg bersifat moden utk bersaing dgn Sekolah Inggeris & sekolah Melayu

Sekolah Agama Madrasah

- Dua tokoh: Sheikh Tahir Jalaludin dan Sayid Sheih Ahmad Al-Hadi

- Ciri-ciri: kemudahan kerusi meja yg lengkap; waktu belajar tetap; - kurikulum berstruktur; dan terdapat pembahagian bilik darjah.

- Madrasah mula: Madrasah Al-Iqbal (1907) di Singapura, Sekolah Al-hadi di Melaka (1917) dan Madrasah Al-Mashor di P.P (1919)

Sekolah Agama Madrasah

Di antara sekolah yg terkenal

à  Madrasah Muhammadiah di KB, Kelantan (1915)

à  Madrasah Tarbiatul Dinniah di Melaka (1939)

à  Madrasah Al-Haji Taib di Muar, Johor (1920)

à  Madrasah Al-Islah di Termerloh Pahang (1936)

Sekolah Agama Madrasah

- Memberi keyakinan bahawa Islam masih mantap walaupun menghadapi saingan

- Hasrat Kaum Muda masih tidak tercapai sebab kurikulum di madrasah kurang memberi tumpuan kpd Matematik, Sains dan B. Inggeris

 

Tempoh Kedua 1946-1957

Sistem dan struktur pendidikan sebelum merdeka

- Semasa pendudukan Jepun (1941-1945), kebanyakan sekolah diajar dalam bahasa Jepun

- Selepas kekalahan Jepun, beberapa laporan cadangan terhadap kurikulum baru telah digubal

Antaranya ialah :-

  Laporan Barnes (1951)

  Laporan Fenn Wu (1951)

  Ordinan Pelajaran

  Dasar Pelajaran Kebangsaan

  Laporan Razak (1956)

- Antara cadangan itu ialah menuntut kerajaan supaya menyediakan kemudahan² pelajaran & pembelajaran serta menyediakan guru² terlatih di sekolah

- Guru² =mereka yang mempunyai rekod penilaian yang baik dan etika pengajaran yang boleh dicontohi

Sistem Pendidikan Awal Kemerdekaan (1957-1969)

- Sistem pendidikan masih berorientasikan sistem yang tercatat dalam Laporan Razak.

- Tahun 1959, cawangan Universiti Malaya ditubuhkan di Kuala Lumpur

- Kursus ditawarkan ialah kejuruteraan, sastera dan sains

- Laporan Rahman Talib diwujudkan (1960)

Sistem Pendidikan Kebangsaan (Selepas 1969)

Ideologi negara bagi sistem pendidikan adalah berdasarkan Rukunegara dan penekanan diberikan etika kesopanan dan kesusilaan bagi melahirkan pelajar yang tinggi moral dan etika

Sistem Pendidikan Kebangsaan (selepas 1979)

- Jawatankuasa Kabinet Mengkaji Pelaksanaan Dasar Pelajaran ditubuhkan pada bulan September 1974 untuk mengkaji pelaksanaan sistem pelajaran kebangsaan

- Mengikut laporan kabinet bagi peringkat sekolah rendah, kurikulum dan kemahiran tertumpu kepada bidang komunikasi, alam sekitar dan perkembangan diri yang menekankan aspek 3M

- KBSR dicadangkan bagi memperbaiki kelemahan yang ada

- Bagi peringkat sekolah menengah pula, sistem baru bagi pelajaran vokasional, jurusan perdagangan dipertingkatkan, penekanan terhadap pelajaran matematik, sains dan bahasa juga dipertingkatkan

- Aktiviti kokurikulum, bimbingan dan kaunseling diwujudkan

- KBSM dicadangkan

Pendidikan Zaman Sekarang

-Sistem pendidikan negara mula mencapai tahap reformasi secara beransur-ansur.

-Bermula daripada Rancangan Malaysia Pertama hinggalah Rancangan Malaysia ke-11, aspek pendidikan sentiasa menjadi agenda utama bagi setiap resolusi yang dibuat.

-Pendidikan pra-sekolah, KBSR, KBSM, IPTA dan IPTS, pendidikan guru, Vokasional dan Teknik sentiasa dikaji bagi mengesan sebarang kelemahan mengikut peredaran semasa.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Sejarah Tingkatan 2 Bab 5 Kesultanan Melayu Melaka

    Sejarah Tingkatan 2 Bab 5 Kesultanan Melayu Melaka 1)  Pengasasan Kesultanan Melayu Melaka -Parameswara berjaya memilih lokasi yang sesuai untuk mengasaskan kerajaan. Pemilihan lokasi ini menjadikan Melaka sebagai sebuah kerajaan yang unggul di Alam Melayu. a)  Pemilihan lokasi yang strategik oleh Parameswara i)  Laluan perdagangan – Kedudukan Melaka di laluan perdagangan utama antara timur dengan barat membolehkannya mengawal laluan kapal dagang ii)  Bentuk muka bumi – Melaka mempunyai bentuk muka bumi yang berbukitbakau yang sesuai dijadikan benteng pertahanan dan menjadi panduan kapal dagang iii)  Benteng pertahanan – Pokok bakau dan api-api yang terdapat di pesisir pantai pula menjadikannya sebagai benteng pertahanan dan pelindung semula jadi yang sukar ditembusi oleh musuh. iv)  Terlindung angin monsun – Muara sungai yang terletak di Selat Melaka terlindung daripada tiupan angin monsun.Keadaan ini membolehkan kapal dagang datang dan berla...

Geografi Alam Sekitar Fizikal : Hutan Hujan Tropika

  ekosistem hutan hujan tropika - juga dikenali sebagai hutan tropika lembab yang meangkumi pelbagai jenis ekosistem yang paling rumit di muka bumi ini.Kepelbagaian jenis ekosistem disebabkan terdapatnya pelbagai jenis tumbuhan semula jadi yang dipengaruhi olh kepelbagaian jenis iklim.Tumbuhan semulajadi di kawasan hutan terbahagi kpd dua : i)ekosistem hutan hujan malar hijau – contohnya hutan paya air tawar,hutan paya bakau, dan ekos tumbuhan pantai ii)ekosistm hutan hujan tropika separa malar hijau – ekos hutan gambut,hutan sekunder dan hutan sekunder   ciri2 ekosistem hutan hujan tropika malar hijau - dikenali sebagai hutan hujan khatulistiwa -menerima hujan antara 1500 hingga 26000 mm setahun -purata suhu 25 hingga 27 celcius -kwujudan kepelbagaian biologi atau kepelbagaian spesies oko dan kaya dengan hidupan flora dan fauna -hutan hujan tropika terdiri drpd 4 lapisan : I)Lapisan A :lapisan tertinggi antara 40 hingga 50 meter dan pokok2 jenis ...

Kesusasteraan Melayu : Novel Saudagar Besar Dari Kuala Lumpur

  Novel Saudagar Besar Dari Kuala Lumpur WATAK 1.Encik muhammad(firma serba dagang internasional kuala lumpur) 2.Rahim(jurusan kejuruteraan lombog dari london) 3.Rohana (pelajar tingkatan 4) 4.Cik puan tipah (ladang orkid) 5.Datuk tan chong seng (syarikat tan enterprise) 6.Datin tan 7.Lily(belajar di um thn pertama) 8.Robert 9.Sudin (anak imam saad dan broker) 10.Imam saad (imam kg lembah tualang 11.Mak minah 12.Yang Berhomat Mohd Yusof 13.Tauke chan 14.Syarifah mahani 15.Tan sri syed aris 16.Syarifah muinah 17.Syarifah naimah (meninggal) 18.Mary(bekas setiausaha e/m) 19.Syarifah dora (ibu syed aris) 20.Tuan syed salim al makky (ayah Syarifah muinah dan Syarifah naimah) 21.Penghulu mahmud (orangkaya datuk indera) 22.Datuk idris muhammad saman (ayah en/m) 23.Datuk indera bendahara muda (memrgi org inggeris kutip cukai di daerah lombongnya) 24.Mat akil(berak di cadar kawin sudin/mnyebkan sudin kmlgn dan memukul lebai maarup) 25.Tu...